Cirkevná spojená škola,
Jiráskova 5,
085 27 Bardejov
ŠKOLSKÝ
PORIADOK
1.1. Cirkevná spojená škola je katolícka škola, riadne zriadená príslušnou cirkevnou autoritou.
1.2. Škola sleduje tie isté kultúrne ciele a výchovu mládeže ako ostatné školy. Vytvára medzi žiakmi ovzdušie preniknuté duchom slobody a lásky podľa evanjelia. Dáva do súladu ľudskú kultúru vo svojom celku s posolstvom spásy tak, aby viera osvecovala vedomosti o svete, živote a človeku, ktoré žiaci postupne získavajú. Vyznačuje sa kresťanským pohľadom na skutočnosť, ktorej stredom je Ježiš Kristus.
1.3. Celkový obsah školskej výchovy (výchovný projekt) sa opiera o zásady katolíckej náuky a uskutočňuje sa v spoločenstve žiakov, rodičov, učiteľov, zriaďovateľov, ďalšieho personálu a farského spoločenstva. Celé spoločenstvo školy tvorí duchovnú jednotu, ktorá sa upevňuje vzájomnou úctou, ohľaduplnosťou a láskou.
1.4. Škola uskutočňuje službu v prospech verejného dobra. Nie je vyhradená len katolíkom, aj keď žiakov formuje v duchu katolíckej viery. Do školy môžu byť prijatí aj veriaci inej kresťanskej cirkvi či náboženskej spoločnosti, aj žiaci nehlásiaci sa k žiadnemu náboženstvu, ak sú ich rodičia uzrozumení s katolíckym zameraním školy a rovnako ako ich deti ho rešpektujú.
2.1. Začiatok vyučovania je o 7:50. Žiaci prichádzajú do školy najneskôr 5 minút pred začiatkom vyučovania. Vyučovanie sa začína aj končí modlitbou.
2.2. Harmonogram vyučovacích hodín:
1. hodina 7:50 - 8:35
2. hodina 8:45 - 9:30
3. hodina 9:45 – 10:30
4. hodina 10:45 – 11:25
5. hodina 11:35 – 12:20
6. hodina 12:25 – 13:10
7. hodina 13:15 - 14:00
8. hodina 14:30 – 15:15
2.3. Žiaci sedia v triede podľa zasadacieho poriadku schváleného triednym učiteľom.
2.4. Prestávky slúžia pre žiakov i učiteľov na regeneráciu síl, prípravu na ďalšiu vyučovaciu hodinu, na vykonanie hygienických potrieb, na občerstvenie a presun na miesto nasledujúcej vyučovacej hodiny. Počas prestávok sa žiaci riadia pokynmi dozorkonajúceho učiteľa a pravidlami bezpečnosti. V priestoroch WC sa zbytočne nezdržiavajú. Po zvonení na vyučovaciu hodinu žiak sedí na svojom mieste s pripravenými pomôckami na príslušnú vyučovaciu hodinu. Ak trávia žiaci prestávku na školskom dvore, prezúvajú sa do topánok. Pri chladnom počasí si na seba oblečú vrchné oblečenie.
2.5. Počas vyučovania, ktorého rozsah je určený rozvrhom hodín, nesmie žiak svojvoľne opustiť areál školy. V odôvodnených prípadoch môže opustiť areál školy v sprievode pedagogického dozoru, zákonného zástupcu, alebo inej dospelej osoby.
2.6. Po skončení vyučovania žiaci vyložia stoličky, vyprázdnia lavice a disciplinovane opustia triedu v sprievode učiteľa.
2.7. Po skončení vyučovania idú žiaci do školskej jedálne na obed, alebo domov. Zdržiavať sa bez dozoru v budove alebo areáli školy nie je dovolené.
2.8. Na zabezpečenie čistoty a poriadku v triede ustanovuje triedny učiteľ dvoch týždenníkov. Týždenníci zabezpečujú potrebné učebné pomôcky, utierajú tabuľu, zabezpečujú vetranie počas prestávok, oznamujú neprítomných študentov na vyučovacej hodine, dbajú o úpravu triedy po vyučovaní (stoličky, okná, tabuľa, poriadok v laviciach, svetlo), a plnia ďalšie pokyny vyučujúcich. V prípade, ak sa vyučujúci nedostaví na vyučovaciu hodinu 10 minút po zvonení, oznámia to týždenníci riaditeľovi školy alebo jeho zástupcovi.
2.9. V odborných učebniach, na školskom dvore a v jedálni sa žiaci zdržiavajú iba v prítomnosti vyučujúceho, alebo pedagogického dozoru. V týchto priestoroch sa žiaci riadia príslušným prevádzkovým poriadkom, ktorý je súčasťou školského poriadku ako príloha.
2.10. Ak sa žiak nemôže zúčastniť na vyučovaní, alebo školského podujatia, oznámi vopred dôvod neprítomnosti triednemu učiteľovi. Uvoľniť žiaka z jednej vyučovacej hodiny môže vyučujúci. Uvoľniť na viac hodín, najviac však na jeden deň môže triedny učiteľ. Na obdobie dlhšie ako jeden deň môže žiaka uvoľniť riaditeľ školy na základe písomnej žiadosti zákonného zástupcu žiaka.
2.11. Ak sa žiak nezúčastní na vyučovaní, jeho zákonný zástupca je povinný oznámiť dôvod neprítomnosti do 48 hodín triednemu učiteľovi. Ospravedlnenie neprítomnosti musí mať písomnú formu a zaznamenáva sa do elektronickej triednej knihy. Pri súvislej absencii zo zdravotných dôvodov sa vyžaduje potvrdenie zvoleného lekára. Pri krátkodobej absencii najviac však dva dni sa vyžaduje písomné ospravedlnenie od zákonného zástupcu alebo od lekára.
2.12. Riaditeľ školy môže uvoľniť žiaka úplne alebo čiastočne z vyučovania povinného predmetu telesná výchova na základe vyjadrenia odborného lekára. Necvičiaci žiaci sú povinní byť prítomní na vyučovacej hodine a plniť pokyny vyučujúceho. Zákonný zástupca môže písomne požiadať riaditeľa školy o uvoľnenie žiaka z účasti na týchto hodinách, ak ide o prvú alebo poslednú hodinu v rozvrhu žiaka.
3.1. Každý žiak má právo na bezplatné vzdelanie. Výchovno-vzdelávací proces prebieha tak, aby smeroval k všestrannému rozvoju osobnosti dieťaťa, jeho nadania a rozumových a fyzických schopností v čo najväčšej miere.
3.2. Žiak má právo používať priestory a zariadenie školy podľa ich určenia.
3.3. Žiak má právo primeraným spôsobom vyjadrovať svoje názory, získavať a zverejňovať informácie s výnimkou situácie, kedy by došlo k porušeniu práv alebo povesti ostatných, ohrozeniu bezpečnosti, verejného poriadku, mravov, alebo narúšaniu výchovno- vzdelávacieho procesu.
3.4. Žiak má právo byť oboznámený s výsledkom hodnotenia pri ústnych odpovediach, písomných, grafických a iných prácach, ako aj na zdôvodnenie hodnotenia
3.5. Žiak má právo na prestávku v rozsahu, ako ju stanovuje školský poriadok.
3.6. Žiak má právo zapojiť sa do niektorej z foriem záujmovej činnosti podľa vlastného výberu a možností školy.
3.7. Žiak má právo na slobodu myslenia, svedomia, náboženského vyznania a viery. Výberom našej školy si každý žiak uplatňuje právo byť vychovávaný a vzdelávaný v súlade s učením Katolíckej cirkvi.
3.8. Každý žiak má právo na rovnaké zaobchádzanie, na objektívne hodnotenie svojej práce a výsledkov. Zakazuje sa diskriminácia aj z dôvodu pohlavia, náboženského vyznania alebo viery, rodinného stavu, farby pleti, jazyka, politického alebo iného zmýšľania, národného alebo sociálneho pôvodu, zdravotného postihnutia, veku, majetku, rodu alebo iného postavenia.
3.9. Každý žiak má právo na zachovanie ľudskej dôstojnosti, osobnej cti, dobrej povesti a na ochranu mena, na ochranu pred akýmkoľvek telesným alebo duševným násilím, urážaním alebo zneužívaním, zanedbávaním alebo nedbalým zaobchádzaním, trýznením alebo vykorisťovaním, vrátane sexuálneho zneužívania.
3.10. Žiaden žiak nesmie byť vystavený svojvoľnému zasahovaniu do súkromného života rodiny, domova alebo korešpondencie ani nezákonným útokom na svoju česť a povesť
3.11. Žiak má právo na dodržiavanie základných psycho-hygienických zásad a na bezpečné, čisté a hygienické prostredie.
3.12. V odôvodnených prípadoch má žiak právo požiadať prostredníctvom rodiča alebo zákonného zástupcu o komisionálne preskúšanie
3.13. Žiak má právo obracať sa písomne na riaditeľa školy so svojimi pripomienkami, návrhmi alebo sťažnosťami. Akýkoľvek odkaz vedeniu školy alebo sťažnosť môže žiak dať do schránky pri schodišti vedľa zborovne.
4.1. Školská dochádzka je povinná. Žiak je povinný chodiť na vyučovanie a na školské podujatie pravidelne a včas podľa rozvrhu hodín. Povinne sa zúčastňuje na činnostiach, ktoré organizuje škola v čase riadneho vyučovania. Účasť na vyučovaní nepovinných predmetov, záujmových krúžkov a školského klubu detí je pre zapísaných žiakov povinná.
4.2. Žiak je povinný nosiť na vyučovanie učebnice, školské potreby podľa rozvrhu hodín a pokynov vyučujúceho. Zodpovedá za zverené učebnice a v prípade straty alebo poškodenia je povinný ich nahradiť.
4.3. Žiak je povinný slušne sa v škole správať, dbať na pokyny pedagogických pracovníkov, podľa svojich schopností sa svedomite pripravovať na vyučovanie a dodržiavať školský poriadok. Žiak je povinný v čase svojej neprítomnosti sledovať priebeh práce v jednotlivých predmetoch a informovať sa o zadaných úlohách u spolužiakov a jednotlivých vyučujúcich. Ak sa žiak z vážnych dôvodov nepripraví na vyučovanie, ospravedlní sa vyučujúcemu na začiatku hodiny.
4.4. Žiak je povinný správať sa aj mimo vyučovania, a to aj počas voľných dní a prázdnin tak, aby neporušoval zásady spolunažívania, mravné normy spoločnosti a robil česť škole aj sebe.
4.5. Žiak je povinný počas vyučovacej hodiny sedieť slušne, sledovať priebeh hodiny, nevyrušovať a riadiť sa pokynmi vyučujúceho. Ak chce žiak odpovedať, alebo sa vyučujúceho niečo opýtať, hlási sa zdvihnutím ruky a počká na pokyn vyučujúceho. Počas vyučovacej hodiny nie je dovolené jesť, piť, žuvať žuvačku a zaoberať sa aktivitami, ktoré s vyučovaním nesúvisia.
4.6. Žiak udržuje svoje miesto v poriadku a čistote. Šetrne zaobchádza so školským majetkom a učebnými pomôckami. V prípade, že spôsobí škodu, je povinný ju nahradiť do piatich pracovných dní, prípadne do termínu dohodnutom s riaditeľom školy. Je zakázané písať, kresliť a lepiť obrázky na nábytok a steny. Ak sa nezistí, kto škodu spôsobil, nahradí ju kolektív triedy.
4.7. Žiak je povinný chodiť do školy, na školské podujatia vhodne a čisto upravený, bez výstredných rušivo pôsobiacich súčastí a doplnkov odevu, líčenia, účesu. U dievčat sa požaduje prekrytie hornej a dolnej časti odevu okolo celého obvodu pása a prekrytie ramien. Výstrih oblečenia nesmie byť hlbší ako spojnica podpazušia. Sukňa v stoji nie je kratšia ako tesne nad kolená.. Za výstrednosť sa považujú aj pírsingy, u chlapcov náušnice, tetovanie, maľovanie, nápadné farbenie vlasov, lakovanie nechtov, nosenie účesov, odevov a symbolov, ktorými sa žiak hlási k niektorej extrémistickej skupine a pod. Zakazuje sa nosiť počas vyučovania čiapky a iné pokrývky hlavy akéhokoľvek druhu.
Žiaci ZŠ nemajú dovolené sa na vyučovanie líčiť sa. V prípade, že prídu nalíčení, budú sa musieť na pokyn triedneho učiteľa odlíčiť /triedneho učiteľa môže na problém upozorniť iný učiteľ/.
Študenti gymnázia sa vyhýbajú výstrednému a rušivo pôsobiacemu líčeniu.
4.8. Žiak dbá v škole o svoju osobnú hygienu a nosí si do školy nevyhnutné hygienické potreby, ako sú zdravotne vyhovujúce prezuvky, mydlo, toaletný papier a uterák. Z hygienických dôvodov sa ako prezuvky nepoužíva športová obuv. Do prezuviek sa žiak obúva hneď po príchode do školy.
4.9. Žiaci sa navzájom k sebe, k učiteľom a zamestnancom školy správajú zdvorilo a s úctou, nevyjadrujú sa vulgárne, zdravia učiteľov i pracovníkov školy a rešpektujú ich pokyny. Chránia svoje zdravie i zdravie ostatných. V škole a na podujatiach organizovaných školou dodržiavajú zásady spoločenského správania. V škole zdraví žiak všetkých učiteľov a zamestnancov pozdravom: „Pochválený buď Ježiš Kristus!“, alebo „Dobré ráno“, „Dobrý deň“, „Na veky. Amen“, „S Bohom“, „Do videnia“. Po príchode učiteľa na vyučovaciu hodinu a pri jeho odchode z vyučovacej hodiny žiak na pozdrav vstane.
4.10. Žiakom sa v škole, jej areáli a na školských podujatiach zakazuje fajčiť, požívať alkoholické nápoje, užívať drogy a iné toxické, omamné, návykové a zdraviu škodlivé látky. Žiak ich nesmie priniesť do školy, areálu, alebo na školské podujatia. Žiak pod vplyvom uvedených nápojov a látok sa nemôže zúčastniť vyučovania. Jeho neprítomnosť nie je možné v takom prípade ospravedlniť.
4.11. Zakazuje sa nosiť do školy zbrane, nebezpečné látky, tlačivá, knihy a predmety, ktoré ohrozujú zdravie, mravnú výchovu a bezpečnosť spolužiakov.
4.12. Väčšiu sumu peňazí a cenné predmety nosí žiak do školy len na vlastnú zodpovednosť. Pri odcudzení, poškodení, alebo strate predmetov, ktoré žiak nepotrebuje na vyučovaní škola nezodpovedá za vzniknutú škodu.
4.13. Žiakom sa neodporúča nosiť do školy mobilné telefóny. Mobilné telefóny musia byť počas vyučovania vypnuté. So súhlasom triedneho učiteľa, zástupcu alebo riaditeľa školy je možné vo výnimočných prípadoch použiť mobilný telefón počas prestávky. Ak žiak mobilný telefón používa v rozpore s týmto pravidlom, vyučujúci mu ho zoberie a uloží na sekretariáte. Telefón bude vydaný rodičovi alebo zákonnému zástupcovi žiaka (alebo podľa rozhodnutia triedneho učiteľa).
4.14. Povinnosťou žiaka je hlásiť zmenu bydliska a iné zmeny osobných údajov triednemu
učiteľovi do 5 pracovných dní.
5.1. Hodnotenie žiakov sa môže realizovať klasifikáciou a slovným hodnotením. V 1. ročníku sú žiaci priebežne i súhrnne hodnotení slovne. Žiaci 1. ročníka dostanú len koncoročné vysvedčenie. Žiaci 2. - 9. ročníka základnej školy sú hodnotení slovne i klasifikáciou. Predmety výchovného charakteru a predmet náboženstvo môžu byť hodnotené slovne alebo klasifikované. Rozhodne o tom riaditeľ školy po prerokovaní v pedagogickej rade na začiatku príslušného školského roka.
5.2. Klasifikácia je jednou z foriem hodnotenia, jej výsledky sa vyjadrujú určenými stupňami na 5 bodovej stupnici:
Stupeň 1 /výborný / Žiak ovláda poznatky, fakty, pojmy, definície a zákonitosti, ktoré požadujú učebné osnovy, celistvo, presne a úplne a chápe vzťahy medzi nimi. Pohotovo vykonáva požadované intelektuálne a motorické činnosti. Samostatne a tvorivo uplatňuje osvojené vedomosti a zručnosti pri riešení teoretických a praktických úloh, pri výklade a hodnotení javov a zákonitostí. Myslí logicky správne, zreteľne sa u neho prejavuje samostatnosť a tvorivosť. Jeho ústny a písomný prejav je správny, presný a výstižný. Grafický prejav je presný a estetický. Výsledky jeho činnosti sú kvalitné, iba s menšími nedostatkami.
Stupeň 2 / chválitebný / Žiak ovláda poznatky, fakty, pojmy, definície a zákonitosti, ktoré požadujú učebné osnovy, v podstate celistvo, presne a úplne. Pohotovo vykonáva požadované intelektuálne a motorické činnosti. Samostatne a produktívne alebo s menšími podnetmi učiteľa uplatňuje osvojené vedomosti a zručnosti pri riešení teoretických a praktických úloh, pri výklade a hodnotení javov a zákonitostí. Myslí správne, v jeho myslení sa prejavuje logika a tvorivosť. Ústny a písomný prejav máva menšie nedostatky v správnosti, presnosti a výstižnosti. Kvalita výsledkov činnosti je spravidla bez podstatných nedostatkov. Grafický prejav je estetický, bez väčších nepresností.
Stupeň 3 / dobrý / Žiak má v celistvosti, presnosti a úplnosti osvojenia poznatkov, faktov, pojmov, definícií a zákonitostí, ktoré sú predpísané učebnými osnovami, nepodstatné medzery. Pri vykonávaní požadovaných intelektuálnych a motorických činností sa prejavujú menšie nedostatky. Podstatnejšie nepresnosti a chyby vie s učiteľovou pomocou korigovať. V uplatňovaní osvojených vedomostí a zručností pri riešení teoretických a praktických úloh sa dopúšťa chýb. Uplatňuje poznatky a hodnotí javy a zákonitosti podľa podnetov učiteľa. Jeho myslenie je vcelku správne, nie je vždy tvorivé. V ústnom a písomnom prejave má nedostatky v správnosti, presnosti a výstižnosti, grafický prejav je menej estetický. V kvalite výsledkov jeho činnosti sú častejšie nedostatky.
Stupeň 4/ dostatočný / Žiak má v celistvosti, presnosti a úplnosti osvojenia požadovaných vedomostí závažné medzery. Pri vykonávaní požadovaných intelektuálnych a motorických činností je málo pohotový a má väčšie nedostatky. V uplatňovaní osvojených vedomostí a zručností pri riešení teoretických a praktických úloh sa vyskytujú závažné chyby. Pri využívaní vedomostí na výklad a hodnotenie javov je nesamostatný. V logickosti myslenia sa vyskytujú závažné chyby a myslenie nie je tvorivé. Jeho ústny a písomný prejav má vážne nedostatky v správnosti, presnosti a výstižnosti. V kvalite výsledkov jeho činnosti a v grafickom prejave sa prejavujú nedostatky, grafický prejav je málo estetický. Závažné nedostatky a chyby vie žiak s pomocou učiteľa korigovať.
Stupeň 5/ nedostatočný / Žiak si neosvojil vedomosti požadované učebnými osnovami celistvo, presne a úplne, má v nich závažné a značné medzery. Jeho zručnosť vykonávať požadované intelektuálne a motorické činnosti má podstatné nedostatky. V uplatňovaní osvojených vedomostí a zručností pri riešení teoretických a praktických úloh sa vyskytujú veľmi závažné chyby. Pri výklade a hodnotení javov a zákonitostí nevie svoje vedomosti uplatniť, a to ani na podnet učiteľa. Neprejavuje samostatnosť v myslení, vyskytujú sa u neho časté logické nedostatky. V ústnom a písomnom prejave má závažné nedostatky v správaní, presnosti a výstižnosti. Kvalita výsledkov jeho činnosti a grafický prejav sú na nízkej úrovni. Závažné nedostatky a chyby nevie opraviť ani s pomocou učiteľa.
5.3. Vo výchovno-vzdelávacom procese sa uskutočňuje priebežné a súhrnné hodnotenie. Priebežné hodnotenie sa uplatňuje pri hodnotení čiastkových výsledkov a prejavov žiaka a má hlavne motivačný charakter. Súhrnné hodnotenie žiaka v jednotlivých vyučovacích predmetoch sa uskutočňuje na konci prvého a druhého polroka v školskom roku a má čo najobjektívnejšie zhodnotiť úroveň jeho vedomostí v danom predmete.
5.4. Predmetom hodnotenia vo výchovno-vzdelávacom procese sú najmä učebné výsledky žiakov, ktoré dosiahli vo vyučovacích predmetoch, v súlade s požiadavkami vymedzenými v učebných osnovách, schopnosti používať osvojené vedomosti, zručnosti a návyky, ako aj usilovnosť, osobnostný rast, rešpektovanie práv iných osôb, ochota spolupracovať a správanie žiakov podľa vnútorného poriadku školy.
5.5. Žiak musí byt z príslušného predmetu vyskúšaný ústne, písomne alebo prakticky aspoň dvakrát v polročnom hodnotiacom období, t.j. pri klasifikácii musí mať minimálne 2 známky z predmetu v každom polroku, ak je predmet 1 vyučovacia hodina týždenne a 3 známky, ak je predmet aspoň 2 vyučovacie hodiny týždenne.
5.6. Učiteľ oznamuje žiakovi výsledok každej klasifikácie a hodnotenia a poukazuje na klady a nedostatky hodnotených prejavov a výkonov. Po ústnom vyskúšaní učiteľ oznámi žiakovi výsledok ihneď. Výsledky klasifikácie písomných, grafických prác a praktických činností oznámi žiakovi a predloží k nahliadnutiu najneskôr do 10 dní.
5.7. Triedny učiteľ a učitelia jednotlivých predmetov informujú zákonného zástupcu žiaka priebežne o prospechu a správaní žiaka. Učiteľ je povinný viesť evidenciu o každej klasifikácii žiaka v príslušnej pedagogickej dokumentácii a v žiackej knižke žiaka.
5.8. Žiak je povinný žiacku knižku nosiť na každú vyučovaciu hodinu a predložiť na požiadanie vyučujúcemu, dať si zapísať známky a oznamy, každý oznam alebo známku dať ihneď podpísať zákonnému zástupcovi a pravdivo informovať zákonných zástupcov o udalostiach v škole.
5.9. Žiak, ktorý na konci druhého polroku mal najviac z dvoch predmetov prospech nedostatočný, môže so súhlasom riaditeľa školy vykonať opravné skúšky. Žiak, ktorý sa bez vážnych a doložených dôvodov nezúčastní na opravnej alebo komisionálnej skúške, je klasifikovaný stupňom prospechu „nedostatočný“. Žiak neprospel, ak má z niektorého povinného klasifikovaného predmetu aj po opravnej skúške stupeň nedostatočný. V takomto prípade opakuje príslušný ročník.
5.10. Ak žiak počas polroka vymešká z určitého predmetu viac ako 1/3 vyučovacích hodín, môže mu byť nariadená komisionálna skúška. Komisionálna skúška sa uskutoční aj v prípade:
a) ak je žiak skúšaný v náhradnom termíne,
b) ak žiak robí opravné skúšky,
c) pri zaradení žiaka do vyššieho ročníka bez absolvovania predchádzajúceho ročníka,
d) ak je žiak oslobodený od povinnosti dochádzať do školy,
e) pri preskúšaní žiaka 5. až 9. ročníka pri osobitnom spôsobe plnenia povinnej školskej dochádzky mimo územia SR,
f) ak má zákonný zástupca žiaka pochybnosti o správnosti súhrnnej klasifikácie.
6.1. Kritériom na hodnotenie a klasifikáciu správania je dodržiavanie pravidiel správania /školského poriadku/ počas klasifikačného obdobia. Učitelia pritom využívajú najmä pozitívnu motiváciu. Správanie žiaka sa klasifikuje so zreteľom na vekové osobitosti podľa týchto požiadaviek:
Stupeň 1 /veľmi dobré/ Žiak uvedomene dodržiava školský poriadok a ustanovenia vnútorného poriadku školy. Ojedinele sa dopúšťa menej závažných previnení.
Stupeň 2 /uspokojivé/ Žiak sa závažnejšie previní alebo opakovane menej závažne previnil, neprispieva ku korektným vzťahom medzi spolužiakmi. Je prístupný výchovnému pôsobeniu a usiluje sa svoje chyby napraviť.
Stupeň 3 /menej uspokojivé/ Správanie žiaka v škole i mimo školy je v rozpore s pravidlami správania a ustanoveniami vnútorného poriadku školy. Aj po udelení pokarhania od riaditeľa školy sa dopúšťa ďalších previnení.
Stupeň 4 /neuspokojivé/ Žiak sústavne porušuje pravidlá správania a vnútorný poriadok školy. Zámerne narúša korektné vzťahy medzi spolužiakmi a závažnými previneniami ohrozuje ostatných spolužiakov.
6.2. Za 3 neskoré príchody na vyučovanie dostane žiak 1 neospravedlnenú hodinu. Za 15 neospravedlnených hodín za polrok môže byť žiakovi udelené výchovné opatrenie alebo znížená známka zo správania na stupeň 2, za 16 –30 neospravedlnených hodín – známka zo správania 3, za viac ako 30 hodín 4 alebo vylúčenie zo školy.
7.1. Pochvaly a iné ocenenia sa udeľujú za mimoriadny prejav aktivity a iniciatívy, za záslužný alebo statočný čin, za dlhodobú úspešnú prácu, alebo za vzornú reprezentáciu školy. Návrh na udelenie pochvaly, alebo iného ocenenia sa prerokuje v pedagogickej rade. Pochvala a iné ocenenia sa podľa závažnosti udeľujú pred kolektívom triedy alebo školy takto: pochvala od triedneho učiteľa, pochvala od triedneho učiteľa s vecným ocenením, pochvala od riaditeľa školy s vecným ocenením. Pochvala môže mať ústnu, alebo písomnú formu.
7.2. Opatrenie na posilnenie disciplíny žiakov sa ukladá za závažné alebo opakované previnenie proti školskému poriadku. Toto opatrenie predchádza spravidla zníženiu stupňa zo správania, alebo vylúčeniu žiaka zo školy. Podľa závažnosti previnenia sa ukladá niektoré z týchto opatrení: napomenutie od triedneho učiteľa, pokarhanie od triedneho učiteľa a pokarhanie od riaditeľa školy. Triedny učiteľ udeľuje pokarhanie po prerokovaní a so súhlasom riaditeľa školy. Riaditeľ školy udeľuje pokarhanie po prerokovaní v pedagogickej rade. Napomenutie a pokarhanie sa udeľujú pred kolektívom triedy alebo školy. O udelení opatrenia informuje triedny učiteľ, alebo riaditeľ školy preukázateľným spôsobom zákonného zástupcu žiaka.
8.1. Všetci žiaci sú so zásadami bezpečnosti a ochrany zdravia v škole oboznámení na začiatku školského roka triednym učiteľom. V prípadoch zvýšenej možnosti ohrozenia bezpečnosti zdravia žiaka pri niektorých činnostiach sú žiaci oboznámení s pokynmi na predchádzanie úrazom. Každý žiak je povinný dodržiavať všeobecné zásady bezpečnosti a ochrany zdravia a rešpektovať usmernenia učiteľov na predchádzanie úrazom.
8.2. Je zakázané svojvoľne manipulovať s plynovými, elektrickými, tepelnými zariadeniami, s ich rozvodmi, uzávermi a ventilmi. Zakazuje sa svojvoľná manipulácia s chemikáliami a neznámymi látkami. a chemikáliami.
8.3. Manipulovať s oknami, roletami, svetelnými vypínačmi, s didaktickou technikou, elektronickými zariadeniami a prístrojmi môžu žiaci len so súhlasom a pod dozorom učiteľa
8.4. Žiaci sú povinní triednemu učiteľovi, alebo vyučujúcemu ohlásiť akékoľvek poškodenie inventáru školy i skutočnosti, ohrozujúce bezpečnosť a zdravie. Zakazuje sa manipulácia s poškodeným zariadením alebo pomôckami.
8.5. V školskej budove je zakázané behať, skákať a kĺzať sa po schodoch a zábradlí, vykláňať sa z okien, vyhadzovať z okien akékoľvek predmety, strkať do spolužiakov, vystupovať a sedieť na parapetných doskách, otvárať veľké okná, vystupovať na lavice, hojdať sa na stoličkách, robiť hluk, bez príčiny púšťať vodu a vykonávať činnosti vedúce k ohrozeniu bezpečnosti alebo zdravia vlastného i ostatných.
8.6. Žiakom sa zakazuje vstupovať do budovy školy na korčuliach, skateboardoch, bicykloch, kolobežkách.
8.7. Žiak je povinný pri pracovnej činnosti používať predpísané alebo určené pracovné ochranné prostriedky (rukavice, okuliare, plášť..) a nosiť predpísanú obuv.
8.8. Žiakom sa zakazuje v čase vyučovania alebo iného školského podujatia piť nepreverenú vodu a konzumovať neznáme jedlo.
8.9. Na exkurziách, výletoch, lyžiarskom a plaveckom výcviku, kultúrnom podujatí, účelovom cvičení, v školskom klube detí, v materskej škole, na krúžkoch a na ostatných školských podujatiach žiaci dodržujú okrem zásad uvedených v školskom poriadku aj osobitné bezpečnostné predpisy, všetky pokyny vyučujúcich alebo iných vedúcich. Žiaci dodržiavajú bezpečnostné predpisy aj pri presune a doprave na tieto podujatia, po skončení podujatí a presune späť na určené miesto.
8.10. Ak sú vychádzky, exkurzie, školské výlety zaradené na začiatok vyučovania, žiaci sa zhromažďujú pred budovou školy alebo na určenom mieste. Podobne sa postupuje pri Didaktických hrách a Účelových cvičeniach.
8.11. Za bezpečnosť žiaka zodpovedá na vyučovaní vyučujúci v triede. Pred vyučovaním, cez prestávky, po vyučovaní, na školskom podujatí, pri výchovných akciách organizovaných školou a výchovno-vzdelávacej činnosti v ŠKD a pri školskom stravovaní zodpovedajú za bezpečnosť žiakov učitelia konajúci dozor. Pri prechode žiakov z budovy na ihrisko a pri ceste späť vykonáva dozor vyučujúci telesnej výchovy.
8.12. Pri školskom výlete a exkurzii mimo sídla školy vykonáva dozor do počtu 25 žiakov jeden pedagogický zamestnanec; ak je počet viac ako 25 žiakov, je okrem pedagogického zamestnanca zabezpečená účasť ďalšej plnoletej osoby.
V prípade úrazu alebo náhlej nevoľnosti žiak ihneď informuje vyučujúceho,
dozorkonajúceho učiteľa alebo najbližšiu dospelú osobu.
8.13. Pri úraze alebo nevoľnosti poskytne vyučujúci žiakovi prvú pomoc. Pri podozrení na vážnejší úraz alebo ochorenie zabezpečí škola žiakovi lekársku pomoc. O úraze alebo ochorení informuje zákonného zástupcu žiaka. Žiak ide na ošetrenie buď so zamestnancom školy alebo so zákonitým zástupcom žiaka. Každý úraz zapíše vyučujúci, ktorý ho zistil, do zošita úrazov. Ak žiak vymešká pre úraz z vyučovania viac ako 3 dni, spíše sa „Záznam o úraze“.
9.1. Školský poriadok bol vypracovaný v súlade s platnými právnymi predpismi. Je záväzný pre všetkých žiakov školy. Jeho porušenie a dôsledky posúdi triedny učiteľ, alebo riaditeľ školy po prerokovaní pedagogickou radou školy.
9.2. S obsahom školského poriadku sa zoznámia žiaci na prvej triednickej hodine a oboznámenie potvrdia podpisom.
9.3. Rodičia sa majú možnosť oboznámiť so školským poriadkom na septembrovom rodičovskom združení, na internetovej stránke školy, na riaditeľstve školy, alebo na nástenke.
9.4. Školský poriadok bol prerokovaný na pedagogickej rade dňa 27.8.2014
9.5. Školský poriadok nadobúda účinnosť 2. septembra 2014.
9.6. Dňom účinnosti tohto školského poriadku stráca platnosť predchádzajúci školský poriadok zo dňa 01.09.2013
9.7. Školský poriadok vydáva Mgr. Martin Šmilňák, riaditeľ školy.
Príloha č. 1
Dodatok č. 1 k Školskému poriadku
Cirkevnej spojenej školy
so sídlom Jiráskova 5, 085 27 Bardejov
POUŽÍVANIE DIGITÁLNYCH ZARIADENÍ ŽIAKMI
CIRKEVNEJ ZÁKLADNEJ ŠKOLY SV. EGÍDIA
školský rok 2024/2025
Článok 1
Úvodné ustanovenia
Článok 2
Všeobecné ustanovenia
Článok 3
Sankcie
Článok 5
Záverečné ustanovenie
V Bardejove, dňa 03. 01. 2025
Ing. Peter Miko
riaditeľ školy
Príloha č. 2
Dodatok č. 2 k školskému poriadku
Cirkevnej spojenej školy
so sídlom Jiráskova 5, 085 27 Bardejov
ŠTANDARDY DODRŽIAVANIA ZÁKAZU SEGREGÁCIE
VO VÝCHOVE A VZDELÁVANÍ
školský rok 2024/2025
Článok 1
Všeobecná časť
Pri dodržiavaní zákazu segregácie vo výchove a vzdelávaní škola a školské zariadenie postupuje podľa Štandardov dodržiavania zákazu segregácie vo výchove a vzdelávaní (ďalej len „Štandardy“), ktoré vydáva MŠVVaM SR a ich znenie je súčasťou dodatku školského poriadku. Štandardy sú základné pravidlá, princípy a postupy predchádzania a eliminácie segregácie vo výchove a vzdelávaní. Ich uplatňovanie prispieva k dodržiavaniu princípov výchovy a vzdelávania podľa školského zákona v školách a školských zariadeniach. Vychádzajú z ustanovení Dohovoru o právach dieťaťa:
Článok 2 ods. 1: Zabezpečiť práva ustanovené týmto Dohovorom každému dieťaťu nachádzajúcemu sa pod ich jurisdikciou bez akejkoľvek diskriminácie podľa rasy, farby pleti, pohlavia, jazyka, náboženstva, politického alebo iného zmýšľania, národnostného, etnického alebo sociálneho pôvodu, majetku, telesnej alebo duševnej nespôsobilosti, rodu a iného postavenia dieťaťa alebo jeho rodičov alebo zákonných zástupcov.
Článok 2 ods. 2: Urobiť potrebné opatrenia na to, aby bolo dieťa chránené pred všetkými formami diskriminácie alebo trestania, ktoré vyplývajú z postavenia, činnosti, vyjadrených názorov alebo presvedčenia jeho rodičov, zákonných zástupcov alebo členov rodiny.
Článok 3 ods. 1: Záujem dieťaťa musí byť prvoradým hľadiskom pri akejkoľvek činnosti týkajúcej sa detí, nech už uskutočňovanej verejnými alebo súkromnými zariadeniami sociálnej starostlivosti, súdmi, správnymi alebo zákonodarnými orgánmi.
Článok 29 ods. 1: Výchova a vzdelávanie dieťaťa má smerovať k:
a) rozvoju osobnosti dieťaťa, jeho jedinečných daností a duševných a fyzických schopností v ich najvyššej možnej miere;
b) rozvíjaniu úcty k ľudským právam a základným slobodám a k zásadám zakotveným v Charte Organizácie Spojených národov;
c) rozvíjaniu úcty k rodičom, k vlastnej kultúrnej, jazykovej a hodnotovej identite a k hodnotám krajiny, v ktorej dieťa žije i k hodnotám krajiny svojho pôvodu a k iným kultúram;
d) príprave dieťaťa na zodpovedný život v slobodnej spoločnosti v duchu porozumenia, mieru, znášanlivosti, rovnosti pohlaví a priateľstva medzi všetkými národmi, etnickými, národnostnými a náboženskými skupinami a osobami domorodého pôvodu;
e) rozvíjaniu úcty k prírodnému prostrediu.”[1]
Štandardy dodržiavania zákazu segregácie sú rozpracovaním a realizáciou praktickej časti Metodickej príručky desegregácie vo výchove a vzdelávaní.[2]
Štandardy v prepojení na metodickú príručku napomáhajú naplneniu princípu „zákazu všetkých foriem diskriminácie a obzvlášť segregácie“.[3] Segregáciu vo výchove a vzdelávaní definuje školský zákon nasledovne: „konanie alebo opomenutie konania, ktoré je v rozpore so zásadou rovnakého zaobchádzania podľa osobitného predpisu2a) a v dôsledku ktorého dochádza alebo by mohlo dôjsť k priestorovému, organizačnému alebo sociálnemu vylúčeniu skupiny detí a žiakov alebo účastníkov výchovy a vzdelávania alebo k ich oddelenému vzdelávaniu okrem vzdelávania poskytovaného v súlade s medzinárodnou zmluvou, ktorou je Slovenská republika viazaná2b) pri uplatňovaní práv národnostných menšín na výchovu a vzdelanie v jazyku príslušnej národnostnej menšiny a pri vytváraní podmienok na vzdelávanie detí so zdravotným znevýhodnením alebo nadaním a žiakov so zdravotným znevýhodnením alebo s nadaním so zohľadnením ich vôle a záujmov a vôle a záujmov ich zákonných zástupcov, ak je účasť na takom vzdelávaní voliteľná a zodpovedá úprave podmienok výchovy a vzdelávania podľa tohto zákona, osobitne pre výchovu a vzdelávanie na rovnakom stupni vzdelania.“[4]
Štandardy dodržiavania zákazu segregácie vo výchove a vzdelávaní sa týkajú všetkých oblastí, ktoré upravuje školský poriadok podľa školského zákona (Zákon č. 245/2008 Z. z., § 153 ods. 1):
§ výkon práv a povinností žiakov a ich zákonných zástupcov v škole, pravidlá vzájomných vzťahov a vzťahov s pedagogickými zamestnancami a ďalšími zamestnancami školy,
§ prevádzka a vnútorný režim školy,
§ podmienky na zaistenie bezpečnosti a ochrany zdravia detí a žiakov a ich ochrany pred sociálno-patologickými javmi, diskrimináciou alebo násilím,
§ podmienky nakladania s majetkom, ktorý škola alebo školské zariadenie spravuje, ak tak rozhodne zriaďovateľ.
Štandardy dodržiavania zákazu segregácie vo výchove a vzdelávaní definujeme ako Štandardy postojov a hodnôt a Štandardy vyplývajúce z definície segregácie vo výchove a vzdelávaní.
Článok 2
Štandardy dodržiavania zákazu segregácie vo výchove a vzdelávaní
Štandardy postojov a hodnôt
Základným predpokladom pre úspešné zavedenie štandardov, ktoré zabezpečia proces prevencie, či odstraňovania segregácie vo výchove a vzdelávaní je zásadný posun v oblasti postojového a hodnotového nastavenia, kultivácie verejného diskurzu a medziľudských vzťahov všetkých aktérov vzdelávania, ktorí prichádzajú na pôde škôl do kontaktu so žiakmi a poslucháčmi.
Spoločnosť 21. storočia potrebuje občanov, ktorí majú také hodnoty, postoje, schopnosti, poznanie a kritické myslenie, aby mohli fungovať ako demokratickí a interkultúrne kompetentní občania. Postojové a hodnotové štandardy sú definované na základe kľúčových ukazovateľov (deskriptorov), ktoré boli vytvorené Radou Európy v dokumente Referenčný rámec kompetencií pre demokratickú kultúru.[5] Deskriptory sú popisy a vysvetlenia týkajúce sa konkrétneho žiaduceho správania všetkých aktérov vo vzdelávaní:
§ Zaobchádzať so všetkými ľuďmi bez rozdielu s rešpektom,
§ Vyjadrovať úctu všetkým bez rozdielu a vnímať rozmanitosť ako príležitosť a prínos pre školu pri príprave a realizovaní aktivít výchovno-vzdelávacieho procesu.
§ Vyjadrovať druhým ľuďom uznanie ako rovnocenným ľudským bytostiam.
§ Rešpektovať ľudí rôzneho vierovyznania.
§ Rešpektovať ľudí, ktorí majú odlišné politické názory.
§ Prejavovať záujem spoznať presvedčenia, hodnoty, tradície a pohľady druhých ľudí na svet.
§ Dávať priestor druhým ľuďom na vyjadrenie sa.
§ Preukázať prebratie zodpovednosti za svoje skutky.
§ Ospravedlniť sa, pokiaľ niekomu ublížim.
§ Vyjadrovať vôľu a záujem spolupracovať a pracovať s druhými ľuďmi na presadzovaní spoločných záujmov.
§
Štandardy vyplývajúce z definície segregácie vo výchove a vzdelávaní:
§ Škola a školské zariadenie pri uplatňovaní Štandardov dodržiavania zákazu segregácie vypracuje Plán uplatňovania Štandardov dodržiavania zákazu segregácie vo výchove a vzdelávaní a využíva Metodickú príručku desegregácie vo výchove a vzdelávaní vydanú Ministerstvom školstva, vedy, výskumu a športu SR.[6]
a) Štandardy priestorovej desegregácie:
§ Do všetkých priestorov školy alebo školského zariadenia, určených pre žiakov alebo poslucháčov, je umožnený rovný (nediskriminačný) prístup všetkým žiakom a poslucháčom. Škola alebo školské zariadenie nemá priestory a budovy vyhradené pre jednotlivé skupiny žiakov vytvorené za účelom ich vylučovania alebo neprípustného oddeľovania na základe ktoréhokoľvek chráneného dôvodu uvedeného v antidiskriminačnom zákone.[7]
§ Škola alebo školské zariadenie v rámci výchovno-vzdelávacieho procesu využíva priestory, ktoré spĺňajú normy stanovené regionálnymi úradmi verejného zdravotníctva, pričom výchovno-vzdelávací proces žiadnej zo skupín neprebieha v priestoroch, ktorých kvalita je výrazne rozdielna oproti iným priestorom.
§ Ak má škola alebo školské zariadenie v jednotlivých vekových kohortách zastúpenie žiakov rôzneho etnického, národného alebo sociálneho pôvodu, farby pleti alebo iného chráneného dôvodu podľa antidiskriminačného zákona, má vytvorené triedy, v ktorých je vyvážené zastúpenie žiakov alebo poslucháčov týchto skupín.
b) Štandardy organizačnej desegregácie:
§ Škola alebo školské zariadenie má nastavenú organizáciu školského vyučovania a denný program tak, aby nedochádzalo k vylučovaniu a neprípustnému oddeľovaniu niektorej skupiny žiakov a poslucháčov.[8]
§ Všetky skupiny žiakov školy a školského zariadenia majú stanovené rovnaké vzdelávacie štandardy, na základe ktorých pedagogickí zamestnanci, odborní zamestnanci a ďalší zamestnanci vytvárajú učebné osnovy školského vzdelávacieho programu. Úpravy je možné realizovať len u žiakov, ktorým to určuje individuálny vzdelávací program[9], individuálny učebný plán[10] alebo poskytnuté podporné opatrenia[11].
§ Všetky skupiny žiakov a poslucháčov majú umožnený rovný prístup k materiálno-technickému vybaveniu, učebným materiálom a iným vzdelávacím pomôckam výchovno-vzdelávacieho procesu prislúchajúcemu danému ročníku alebo stupňu vzdelávania.
§ Škola alebo školské zariadenie je povinné využiť všetky dostupné prostriedky, nástroje a metódy, aby umožnila prístup ku vzdelávaniu v maximálnej miere všetkým skupinám žiakov aj v prípade krízových udalostí v škole[12]. Po ukončení krízovej udalosti je škola povinná realizovať príslušné podporné opatrenia na kompenzáciu prípadných výpadkov vo výchove a vzdelávaní, ktoré nemohli byť v maximálnej miere riešené počas krízovej situácie.
c) Štandardy sociálnej desegregácie
§ Škola alebo školské zariadenie využíva potrebné a dostupné inkluzívne podporné opatrenia na podporu sociálneho začlenenia žiakov a poslucháčov a vytváranie pozitívnej podporujúcej sociálnej klímy v škole a školskom zariadení, ktorá prispieva k destigmatizácii a odstraňovaniu stereotypov a predsudkov.
§ Škola alebo školské zariadenie organizuje a podporuje programy neformálneho vzdelávania a mimoškolské aktivity smerujúce k vytvoreniu priaznivej sociálnej klímy a interkultúrneho porozumenia v rámci školy alebo školského zariadenia, medzi žiakmi ako aj rodičmi.
§ Škola alebo školské zariadenie prijíma, vzdeláva a vychováva všetky skupiny žiakov a poslucháčov podľa platných právnych predpisov bez vylučovania a neprípustného oddeľovania na základe akéhokoľvek chráneného dôvodu uvedeného v antidiskriminačnom zákone.
§ V škole alebo školskom zariadení neexistujú procesy, postupy a usporiadania (ani na úrovni tried), ktoré vylučujú alebo neprípustne oddeľujú skupiny žiakov alebo poslucháčov na základe akéhokoľvek chráneného dôvodu uvedeného v antidiskriminačnom zákone.
§ Škola alebo školské zariadenie umožňuje všetkým skupinám žiakov a poslucháčov, aby sa pre napĺňanie a rozvoj svojho potenciálu zapájali do aktivít a súťaží, ktoré sama organizuje, alebo sú škole a školskému zariadeniu sprostredkované, a aktívne ich k tomu motivuje a podporuje.
§ Škola alebo školské zariadenie pri hodnotení žiakov alebo poslucháčov nekoná diskriminačne len na základe ich príslušnosti k niektorej sociálnej alebo etnickej skupine alebo iného chráneného dôvodu podľa antidiskriminačného zákona.
Článok 3
Záverečné ustanovenie
Tento dodatok je platný v plnom rozsahu od 1. februára 2025.
V Bardejove, dňa 02. 01. 2025
Ing. Peter Miko
riaditeľ školy
[1] Dohovor o právach dieťaťa (OSN, 1989) In Oznámenie Ministerstva zahraničných vecí Slovenskej republiky č. 104/1991 Z. z.
[2] Metodická príručka desegregácie vo výchove a vzdelávaní (MŠVVaŠ SR, 2023)
[3] § 3 písm. f) zákona č. 245/2008 Z. z. (školský zákon)
[4] § 2 písm. ai) zákona č. 245/2008 Z. z. (školský zákon) – účinnosť nadobúda 1. 1. 2025. Poznámky pod čiarou k odkazom 2a a 2b znejú: „2a) Zákon č. 365/2004 Z. z. o rovnakom zaobchádzaní v niektorých oblastiach a o ochrane pred diskrimináciou a o zmene a doplnení niektorých zákonov (antidiskriminačný zákon) v znení neskorších predpisov. 2b) Dohovor proti diskriminácii vo vzdelávaní (Oznámenie Ministerstva zahraničných vecí a európskych záležitostí Slovenskej republiky č. 276/2024 Z. z.).Dohovor o právach osôb so zdravotným postihnutím (Oznámenie Ministerstva zahraničných vecí Slovenskej republiky č. 317/2010 Z. z.).“
[5] Referenčný rámec kompetencií pre demokratickú kultúru bol vytvorený v roku 2018 Radou Európy, ktorej členským štátom je od roku 1993 aj SR. Pre SR má status odporúčania pri vytváraní vzdelávacích stratégií a metodík na podporu demokratickej kultúry, ľudských práv a sociálnych kompetencií.
[6] Metodická príručka desegregácie vo výchove a vzdelávaní (MŠVVaŠ SR, 2023)
[7] Chránené dôvody podľa antidiskriminačného zákona sú charakteristiky ľudí, úzko spojené s ich dôstojnosťou a identitou, ktoré nesmú byť zneužité pre neprípustné rozdielne zaobchádzanie s nimi. Sú to: „pohlavie, náboženské vyznanie alebo viera, rasa, príslušnosť k národnosti alebo etnickej skupine, zdravotné postihnutie, vek, sexuálna orientácia, manželský stav a rodinný stav, farba pleti, jazyk, politické alebo iné zmýšľanie, národný alebo sociálny pôvod, majetok, rod alebo iné postavenie alebo dôvod oznámenia kriminality alebo inej protispoločenskej činnosti“ § 2 ods. 1 zákona č. 365/2004 Z. z.
[8] § 2 ods. 1 zákona č. 365/2004 Z. z. (antidiskriminačný zákon)
[9] § 7a zákona č. 245/2008 Z. z. (školský zákon)
[10] § 26 zákona č. 245/2008 Z. z. (školský zákon)
[11] § 145a zákona č. 245/2008 Z. z. (školský zákon)
[12] Podrobné informácie ku krízovým udalostiam na školách sú dostupné na webovom sídle ministerstva.